'Go... if you must': Newspapers react to Royal Family's 'Sandringham showdown'

The newspapers’ front pages are dominated by the Queen’s decision to allow Prince Harry and Meghan Markle to break away from the Royal Family.

Following crunch talks at Sandringham on Monday, the Queen gave her backing to the Duke and Duchess of Sussex and their desire to step back from their senior royal roles.

While she made it clear she wished the couple would remain full-time working members of the Royal Family, the Queen gave them her blessing.

The Sun sums up the Queen’s decision with the headline: “Orf you go”.

In an editorial, the newspaper says the Queen may have made the “biggest mistake of her long reign”.

It called Prince Harry and Ms Markle’s demands “selfish” and “petulant”.

Read more

Queen's regret as Harry and Meghan told they can live independently

Being half in and half out of the Royal Family 'isn't an option for Harry and Meghan'

Prince William says he can no longer 'put his arm around' Harry

The Daily Telegraph’s front page headline referred to the “Queen’s reluctant farewell”.

In its editorial, the newspaper praised the Queen for taking a “firm grip on the situation”, calling her statement “sensible and businesslike”.

In the Telegraph cartoon, Matt depicted a court jester leaving the talks at Sandringham with the caption, “Wow, tough crowd”.

Metro’s front page headline read simply: “You can go your own way”, while the Daily Mail said: “Go... if you must”.

The Times reported on the “transition period” agreed with the Queen which will allow the couple to divide their time between the UK and Canada.

In its front page headline, The Daily Express said the “gracious” Queen had granted Harry his wish.

Harry and Meghan: How the papers reacted (scroll for more pictures)
Harry and Meghan: How the papers reacted (scroll for more pictures)
Harry and Meghan: How the papers reacted (scroll for more pictures)
(Metro)
Metro says the Queen gave Harry and Meghan her blessing
(Metro)
(Daily Express)
The Daily Express says the Queen was "gracious"
(Daily Express)
Scroll to continue with content
Ad
(The Sun)
The Sun claims the Queen was unhappy to see the pair leave
(The Sun)
(Daily Telegraph)
The Daily Telegraph called it the "Queen's reluctant farewell"
(Daily Telegraph)
(Daily Mail)
"Go... if you must" ran the headline in the Daily Mail
(Daily Mail)
(The Guardian)
The Guardian says Harry and Meghan were backed by the Queen
(The Guardian)
(Daily Mirror)
The Queen granted Harry his wish, the Daily Mirror reports
(Daily Mirror)
(Daily Star)
The Daily Star says Harry can "do one"
(Daily Star)
(The i)
The i says it's a royal seal of approval
(The i)
(The Times)
The Times reports the Queen has granted the couple a "transition period"
(The Times)
(Matt Cartoons/Daily Telegraph)
Matt's cartoon in the Daily Telegraph showed a court jester leaving Sandringham
(Matt Cartoons/Daily Telegraph)

What to read next